Porty Światowy standard usług

Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu

Port w Świnoujściu to ponad pięć i pół kilometra nabrzeży, nowoczesny terminal promowy i gwarantujący bezpieczeństwo energetyczne Polski terminal LNG. Świnoujście wspólnie ze Szczecinem tworzy największy na Bałtyku zespół portów i w 2018 r. obsłużył rekordowe 28,6 mln ton towarów. W Świnoujściu w gospodarce morskiej zatrudnionych jest ponad 2 tys. osób.

By dalej być nowoczesnym, konkurencyjnym i przyjaznym środowisku, port w Świnoujściu musi się rozwijać, stąd decyzja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście o budowie GŁĘBOKOWODNEGO TERMINALU KONTENEROWEGO.

Terminal ma zostać zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG.

Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie. Dostęp od strony lądu przewiduje budowę drogi dojazdowej od projektowanego węzła Łunowo na drodze S3 oraz torów kolejowych. Część ładunków będzie transportowana także żeglugą śródlądową.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy przyjmie największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Umożliwi równoczesną obsługę 2 jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów.

Rocznie będzie można przeładować w nim około 1,5 miliona TEU.

Interesuje Cię ten temat?

ZADAJ PYTANIE
Lub sprawdź przygotowane pytania i odpowiedzi poniżej.

Zdjęcia i film

Pytania i odpowiedzi

Gdzie dokładnie planowana jest budowa Terminalu?

Terminal Kontenerowy ma zostać zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG w Świnoujściu. Jest to najlepszy wybór spośród branych pod uwagę wariantów.  

Czy Terminal w ogóle powstanie?

To, czy terminal powstanie zależy od dokładnej analizy rynkowej i decyzji inwestora zewnętrznego, bowiem to on będzie odpowiadał za ruch kontenerów w porcie. Do dzisiaj podpisano kilka listów intencyjnych w tej sprawie.

Czy budowa Terminalu zagrozi środowisku naturalnemu i turystyce?

Terminal spełniać będzie najwyższe standardy bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Jego umiejscowienie nie ograniczy dostępu do obiektów turystycznych i nie obniży walorów wypoczynkowych miasta, a przypływające kontenerowce będą dodatkową atrakcją turystyczną. Podobne terminale z powodzeniem funkcjonują w miastach odwiedzanych przez tysiące turystów np: w Barcelonie, Valencii, Pireusie czy La Spezii.

Czy ruch tzw. TIRów zakorkuje Warszów i dojazd do Świnoujścia?

Terminal i dojazd do niego będzie zlokalizowany w dużej odległości od linii zabudowy i zostanie połączony bezpośrednio z drogą S3 i linią kolejową. Dostęp od strony lądu przewiduje budowę drogi dojazdowej o długości prawie trzech kilometrów od projektowanego węzła Łunowo na drodze S3 oraz torów kolejowych. Oba dojazdy ominą część mieszkalną Warszowa.

Ile osób zatrudni Terminal?

W zależności od stopnia zautomatyzowania w Terminalu Kontenerowym zatrudnienie znajdzie od 600 do 1000 osób, wśród nich wielu inżynierów i techników. To ważna informacja. Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Miasta większość uczniów po zakończeniu nauki chce wyjechać ze Świnoujścia i już nie wrócić. Powodem jest brak ofert pracy dla osób z wyższym wykształceniem. Większość ogłoszeń o pracę dotyczy kucharzy, sprzątaczek, kelnerów oraz pracowników sezonowych w handlu i gastronomii.

Jakie korzyści z powstania Terminalu Kontenerowego będzie miało Świnoujście?

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w umowie na budowę Terminalu Kontenerowego chce zagwarantować powstanie promenady wzdłuż plaży na Warszowie wraz z niezbędną infrastrukturą. Droga do plaży, ścieżka rowerowa, duży parking, oświetlenie, toalety, miejsca do prowadzenia działalności handlowej i gastronomicznej, stojaki rowerowe oraz punkt widokowy to tylko część oferty.  

Czy budowa Terminalu jest opłacalna?

Koszt budowy terminalu to ponad 3 miliardy złotych, natomiast roczne korzyści z jego funkcjonowania mogą wynieść nawet 5 miliardów złotych.

Jaki odcinek plaży zajmie Terminal?

Terminal zajmie 1084 metry plaży na wschód od terminalu LNG. Pirs będzie wysunięty w morze na 1400 metrów.

Czy Terminal musi powstać na plaży a nie wewnątrz portu w Świnoujściu lub Szczecinie?

Głębokowodny Terminal Kontenerowy ma być tak zwanym terminalem hubowym, czyli miejscem z którego przywożone największymi jednostkami kontenery są dystrybuowane dalej transportem drogowym, kolejowym, śródlądowym i morskim.

Ile będzie trwała budowa Terminalu?

Budowa Terminalu będzie trwała około 6 lat.