9. Międzynarodowy Kongres Morski za nami

 

Za sprawą Międzynarodowego Kongresu Morskiego w dniach 29-30 czerwca br. Szczecin po raz dziewiąty z rzędu stał się morską stolicą Polski. 

 

W ciągu dwóch dni w gronie ekspertów poruszano tematy dotyczące najważniejszych obecnie wyzwaniach dla szeroko pojętej branży morskiej. A są one szczególne z uwagi na wydarzenia na świecie, a zwłaszcza trwającą wojnę na Ukrainie. Do tego należy dodać zmiany związane z coraz bardziej restrykcyjnym prawem z zakresu ochrony środowiska.

 

Pierwszego dnia obrad odbyły się trzy panele dyskusyjne. Te poświęcono strategii dla branży morskiej w dobie kryzysu, w tym także transportowej oraz tzw. zielonej transformacji w gospodarce.  

 

– Ostatnie cztery miesiące wojny za naszą wschodnią granicą pokazały, jak dalece ładunki z tego obszaru są strategiczne nie tylko dla Europy, ale i dla świata – powiedział Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Poinformował także o przygotowaniu portów do obsługi zwiększonej ilości ładunków, spodziewanej w drugim półroczu. Chodzi m.in. o import węgla i eksport zboża.

Prezes ZMPSiŚ zapowiedział, że wkrótce rozstrzygną się postępowania przetargowe dotyczące dwóch ważnych inwestycji w Świnoujściu. Chodzi o budowę głębokowodnego terminalu kontenerowego oraz dzierżawę terenów kupionych przez spółkę od Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia.

 

Drugiego dnia kongresu sporo miejsca w programie zajął rozwój morskiej energetyki wiatrowej i całego sektora offshore. Tym tematom poświęcona była debata rektorów uczelni ze Szczecina, Gdyni, Gdańska i Koszalina pt. „Nauka dla offshore”. W osobnym panelu dyskusyjnym wskazywano na szansę, jaką jest morska energetyka wiatrowa dla polskich stoczni.

 

Nie zabrakło również tematów z obszarów nowych technologii oraz innowacyjnych rozwiązań w żegludze i portowej infrastrukturze, a wszystko w kontekście tzw. zielonej transformacji związanej z ochroną środowiska. Mówiono też o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w transporcie morskim oraz o kierunkach rozwoju cyfryzacji w portach.

 

W kongresie wzięło udział blisko 500 uczestników. Jego organizatorem byli Klaster Morski Pomorza Zachodniego oraz Fundacja Kongres Morski, a współorganizatorem Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz Ministerstwo Infrastruktury.


Patronat honorowy nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Infrastruktury oraz Wojewoda Zachodniopomorski. Resort pełni też rolę opiekuna merytorycznego Kongresu. (Monika Woźniak-Lewandowska)

 

Polityka Cookies

W tym serwisie wykorzystujemy pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.