Jubileuszowy 10. Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie

 

Wielkie święto branży morskiej odbyło się w Szczecinie w dniach 27 i 28 czerwca br. 

 

10. Międzynarodowy Kongres Morski rozpoczął się w szczecińskiej Operze na Zamku. Zainaugurowały go trzy debaty plenarne. Podsumowano w nich minioną dekadę w gospodarce morskiej. Omówiono kluczową rolę portów w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej oraz politykę rozwoju transportu wodnego śródlądowego.

 

List do uczestników Kongresu wystosowali: marszałek Sejmu RP Elżbieta Witek, wicepremier Jarosław Kaczyński oraz premier Mateusz Morawiecki. Odczytali je odpowiednio posłowie Michał Jach i Artur Szałabawka oraz wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki

 

Marszałek Witek napisała: – Polska z ogromną determinacją rozwija obecnie swój potencjał morski, o czym świadczą m.in. osiągnięcia rodzimego przemysłu stoczniowego, firm transportowych czy wprowadzane innowacje. Jednak zmieniająca się rzeczywistość, a także nasza obecna sytuacja geopolityczna stawia przed nami wciąż nowe wyzwania. W tym kontekście Kongres jest inicjatywą bardzo cenną. Potrzebne są nam bowiem pogłębione analizy oraz trafne rozpoznanie zmieniających się uwarunkowań. Gwarantuje je reprezentatywne grono przedstawicieli sektora gospodarki morskiej, przemysłów morskich, nauki i edukacji morskiej, a także przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej, które uczestniczy w dorocznych spotkaniach Kongresu, dzieląc się swoją wiedzą, doświadczeniem i inwencją.

 

Z kolei wicepremier Jarosław Kaczyński, złożył gratulacje z okazji jubileuszu i zaznaczył, że Międzynarodowy Kongres Morski stał się jednym z najważniejszych wydarzeń związanych z gospodarką morską. Podkreślił też wyjątkowe znaczenie tej problematyki. – Gospodarka morska powinna, a w zasadzie musi stać się kołem zamachowym dla dynamicznego rozwoju Wybrzeża oraz całej naszej gospodarki narodowej – napisał Jarosław Kaczyński.

 

Kongres otworzył Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej. Jak zaznaczył, jest to czas ocen, refleksji i dyskusji o tym, co zostało zrobione. Podkreślił rolę Kongresu w przeprowadzeniu takich inwestycji, jak 12,5 m dla Szczecina:

– To co się udało w zeszłym roku, czyli osiągnąć gotowość portu do przyjmowania znacznie większych jednostek, rozpoczęło się właśnie na Kongresie, tutaj powstała presja, która doprowadziła do tego niezwykłego sukcesu – mówił wiceminister. – Przez te 10 lat udało się zrobić bardzo dużo.

 

Minister wspomniał też o planach i wyzwaniach na kolejną dekadę, związanych m.in. z uruchomieniem żeglugi śródlądowej czy rozwojem morskiej energetyki wiatrowej. Wyraził też nadzieję, że za 10 lat wyniki przeładunków portowych zostaną podwojone, osiągając 260 mln ton.

 

W pierwszym dniu odbyła się uroczystość uhonorowania przewodniczącego Konwentu Morskiego, doktora honoris causa Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, kapitana żeglugi wielkiej Zbigniewa Sulatyckiego Wielkim Orderem św. Ottona z Bambergu. Odznaczenie wręczył ks. arcybiskup prof. Andrzej Dzięga, metropolita szczecińsko-kamieński.

 

Drugi dzień Kongresu, to szereg paneli dyskusyjnych dotyczących m.in. portów i żeglugi, przemysłu okrętowego, morskiej energetyki wiatrowej, bezpieczeństwa oraz nauki i edukacji. 

 

W tym dniu, wydarzeniami towarzyszącymi było podpisanie dwóch listów intencyjnych. Pierwszy dotyczy współpracy między Orlenem a Zespołem Szkół Morskich w Świnoujściu w kontekście rozwoju kształcenia w zakresie logistyki oraz energetyki morskiej. 

 

Z kolei drugi list podpisali przedstawiciele włoskiego portu Wenecja – sekretarz generalna North Adriatic Sea Port Authority Antonella Scardino oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA – prezes zarządu Krzysztof Urbas, w celu podjęcia wspólnych wysiłków zmierzających do aktywizacji połączeń kolejowych, intermodalnych służących do transportu ładunków ze wspólnego zaplecza, jak również do obsługi potoku ładunków pomiędzy basenem morza Śródziemnego i Skandynawią, z wykorzystaniem portów Szczecin i Świnoujście. Zadeklarowana współpraca, oprócz wspólnych inicjatyw wspierających i promujących rozwój połączeń kolejowych, to również wymiana doświadczeń, praktyk, operacyjnego „know-how” czy współpraca w pozyskiwaniu niezbędnych funduszy.

 

Polityka Cookies

W tym serwisie wykorzystujemy pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.