Większe możliwości linii kolejowych do portów w Szczecinie i Świnoujściu


Przebudowane tory do portów w Szczecinie i Świnoujściu zwiększają efektywność kolei oraz możliwości obsługi żeglugi morskiej. PKP Polskie Linie Kolejowe SA kończą projekt o wartości około 1,5 mld zł, współfinansowany z unijnego Instrumentu CEF „Łącząc Europę”.


Inwestycja PKP PLK zapewni kursowanie dłuższych i cięższych składów. Pojadą 750-metrowe pociągi o  obciążeniu 221 kN na oś. Umożliwi to obsługę większej liczby wagonów do przewozu ładunków m.in. w  kontenerach.  Składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Czas przeładunków w portach skróci się od kilku do nawet kilkudziesięciu minut.

 

Na stacji Szczecin Port Centralny została wykonana większość prac. Zakończono budowę nowych układów torowych wraz z rozjazdami. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do i z portu zapewniają zmodernizowane obiekty inżynieryjne. Postępują  prace związane z robotami okołotorowymi, profilowanie i wzmacnianie nasypów, budowa placów i wewnętrznych dróg dojazdowych, wywieszanie sieci trakcyjnej.

 

W fazie końcowej znajduje się budowa nowej Nastawni Centralnej, do której  w ramach centralizacji sterowania ruchem kolejowym zostanie przeniesione sterowanie z pięciu okręgów nastawczych. W budynku nowej Nastawni Centralnej zostanie zlokalizowane Centrum Utrzymania i Diagnostyki. Centralizacja sterowania ruchem kolejowym poprawi funkcjonalność stacji, zwiększy przepustowość infrastruktury kolejowej oraz bezpieczeństwo ruchu kolejowego.   

 

Większość prac została również wykonana na stacji Świnoujście. Zakończono budowę nowych układów torowych wraz z rozjazdami oraz przebudowano jeden obiekt inżynieryjny. Postępują  prace związane z robotami okołotorowymi, profilowanie i wzmacnianie nasypów, budowa placów i wewnętrznych dróg dojazdowych. W rejonie Portu Świnoujście wybudowany został drugi tor między stacjami Świnoujście Przytór a Świnoujście. Dzięki temu zwiększyła się przepustowość – może pojechać więcej pociągów, co zapewnia lepszą ofertę przewozową.

 

W fazie końcowej znajduje się budowa Nastawni Centralnej, do której w ramach centralizacji sterowania ruchem kolejowym zostanie przeniesione sterowanie z trzech okręgów nastawczych, dzięki czemu poprawi się funkcjonalność stacji, zwiększy przepustowość infrastruktury kolejowej oraz bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

 

Zakończenie prac planowane jest na drugą połowę 2022 roku. (red. MI)

Polityka Cookies

W tym serwisie wykorzystujemy pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.