Aktualności Budujemy przyszłośćTworzymy historię

IV Forum Wizja Rozwoju

W dniach 26-27 sierpnia br. w Gdyni odbyło się IV Forum Wizja Rozwoju. Jednym z pierwszych jego paneli był ten, w którym prezesi Portu Gdynia, Portu Gdańsk oraz Portów Szczecin i Świnoujście mówili o realizowanych i najbliższych planach, inwestycjach, jak również o wynikach przeładunkowych w portach. Do dyskusji zaproszeni byli także eksperci.

- Obecnie w zespole portów Szczecin-Świnoujście bardzo dużo się dzieje pod względem inwestycyjnym. Sytuacja wygląda bardzo interesująco z punktu widzenia obecnych i potencjalnych klientów portu. – powiedział Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ SA.

Na dzień 26 sierpnia porty w Szczecinie i Świnoujściu przeładowały ponad 21,5 mln ton ładunków. Porównując te dane do roku ubiegłego byłoby to ok. 10 procent więcej, a do roku 2019, który był ostatnim „normalnym rokiem” to jest ok. 4 procent więcej. Uważam, że jest to bardzo dobry wynik. – podsumował prezes K. Urbaś.

Jeśli chodzi o inwestycje, to w Szczecinie dobiega końca inwestycja realizowana przez Urząd Morski związana z pogłębieniem do 12,5 m i modernizacją toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Wartość tej inwestycji to ok. 2 mld złotych. Jej konsekwencją w Szczecinie jest modernizacja dwóch obszarów portu – drobnicy (Kanał Dębicki) i rejonu masowego (Basen Kaszubski). Działania w rejonie Kanału Dębickiego m.in. otworzą na cele portowe 150 ha Ostrowa Grabowskiego.  – Te inwestycje toczą się na żywym organizmie. Spółki przeładunkowe cały czas pracują. Wszystkie te inwestycje stworzą zupełnie nową rzeczywistość dla szczecińskiego portu, sprawią, że ten port będzie zupełnie inaczej postrzegany przez gestorów ładunków.  – dodał K. Urbaś.

Jeśli chodzi o Świnoujście, na terminalu LNG budowane jest drugie stanowisko importowe oraz stanowisko, które będzie spełniało rolę przyszłego miejsca do bunkrowania statków oraz reeksportu. W trakcie jest duża inwestycja na terenie terminalu promowego. Po jej zakończeniu terminal będzie miał pięć stanowisk i będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Komplementarną do niej jest inwestycja związana z budową nowego parkingu na blisko 280 nowych miejsc dla samochodów ciężarowych. Te dwie inwestycje zakończą się w przyszłym roku.

Równolegle w obu portach modernizowana jest infrastruktura techniczna, a więc wszystkie sieci, których na co dzień nie widać, a które wpływają na sprawne funkcjonowanie portu. Wartość tej konkretnej inwestycji to 130 mln złotych. Dodatkowo zarząd portów wspólnie z PKP PLK prowadzi inwestycję poprawiającą dostęp kolejowy do obu portów. Wartość tej inwestycji to 1,5 mld złotych.  - W sumie wartość wszystkich inwestycji prowadzonych obecnie tylko przez zarząd portu przekracza 1,5 mld złotych. – wskazał prezes K. Urbaś.

Inwestycja, która jest planowana, to terminal głębokowodny w Świnoujściu. Zarząd portu jest w trakcie postępowania kwalifikacyjnego na wybór inwestora. Termin to 30 września br.  - W tej chwili z prowadzonych rozmów wynika, że zainteresowanie na rynku jest, ono zawsze było.  – powiedział K. Urbaś. Dodał także, że ma nadzieję, że tym razem postępowanie skończy się pozytywnie. Jeżeli tak będzie, to w pierwszym półroczu przyszłego roku taki inwestor powinien zostać wyłoniony.

Prezes K. Urbaś poinformował także, że jeśli chodzi o inwestycje związane z gabarytami i z offshorami, to zarząd portów jest w trakcie rozmów z kilkoma firmami, jednak z uwagi na związanie klauzulą poufności nie może podać szczegółów.  - Rozmowy się toczą, zainteresowanie jest, jeżeli będzie taka potrzeba, że trzeba będzie zbudować terminal offshorowy, jesteśmy gotowi do takich prac przystąpić w porcie Świnoujście, bo w rachubę wchodzi tylko ten port. – powiedział prezes K. Urbaś. W bliskim sąsiedztwie Świnoujścia znajduje się Ławica Odrzana, tam planowane jest posadowienie farm wiatrowych i na to kiedyś musimy być gotowi.  Dlatego też prace, które obecnie prowadzimy ku temu zmierzają.  – dodał.

- Port musi być dla klientów. Port powinien być przewidywalny dlatego chcemy zrobić wszystko by klienci czuli się pewnie. Powinien być powtarzalny. Projekty powinny być proporcjonalne, czyli wielkość środków zaangażowanych powinna być proporcjonalna do założonych celów. To staramy się robić na bieżąco. Myślę, że trzecia dekada XXI wieku będzie należała w końcu do portu Szczecin-Świnoujście, bo te porty są ku temu predysponowane, one na to zasługują. Mamy bardzo pozytywny odzew z rynku dla tego, co robimy i myślę, że w roku 2025, 2026, kiedy większość tych projektów będzie już pracowała, a te ostatnie, które mamy dziś zaplanowane będą się kończyć, wtedy też będzie można powiedzieć, że dorównujemy jeśli chodzi o ofertę portom trójmiejskim.  – podsumował swoją wypowiedź prezes K. Urbaś.

Wartym pokreślenia jest fakt, iż paneliści byli zgodni, co do tego, że nowe drogi rozwoju portów morskich w Polsce uwzględniają transformację energetyczną, której częścią ma być budowa morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. W rezultacie tego porty szukają rozwiązań na wykorzystanie własnych terenów na inwestycje offshore.

Całość panelu do obejrzenia pod linkiem: tutaj

Zdjęcia