• Home »
  • PL »
  • Aktualności »
  • POSEŁ EUGENIUSZ KŁOPOTEK Z WIZYTĄ W ZARZĄDZIE MORSKICH PORTÓW SZCZECIN I ŚWINOUJŚCIE S.A.

Aktualności Budujemy przyszłośćTworzymy historię

POSEŁ EUGENIUSZ KŁOPOTEK Z WIZYTĄ W ZARZĄDZIE MORSKICH PORTÓW SZCZECIN I ŚWINOUJŚCIE S.A.

18 października 2010 w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA złożył wizytę poseł na Sejm RP Eugeniusz Kłopotek. Prezes ZMPSiŚ Jarosław Siergiej wraz z członkami zarządu spółki i przedstawicielami Rady Interesantów Portu Szczecin zwrócił szczególną uwagę na następujące zagadnienia:

• Problem naliczania podatku VAT na usługi portowe.

• sprawę zróżnicowanego naliczania opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów: w portach w Gdyni i Gdańsku stawka wynosi 0,3 % w Świnoujściu i Szczecinie aż dziesięciokrotnie więcej - 3%.

• konieczność pogłębienia toru wodnego łączącego Świnoujście ze Szczecinem do głębokości technicznej 12,5 m, co pozwoli na obsługę większych statków w porcie w Szczecinie.

• Lobbowanie na rzecz wpisania Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego do dokumentów Unii Europejskiej.

• Konieczność ułożenia gazociągu Nord Stream w sposób, który umożliwi nieskrępowany rozwój portów w Szczecinie i Świnoujściu.

• Konieczność rewitalizacji Odry, jako ważnego szlaku wodnego w europejskiej sieci śródlądowych dróg wodnych.

Jarosław Siergiej mówił o konieczności pogłębienia toru wodnego łączącego Świnoujście ze Szczecinem do głębokości technicznej 12,5 m,  co jak stwierdził, jest jednym z podstawowych warunków utrzymania konkurencyjności naszych portów wobec innych portów bałtyckich.
Wspomniano także o zagrożeniach wynikających z przebiegu gazociągu Nord Stream.
- Nie możemy dopuszczać do sytuacji, w której międzynarodowe konsorcjum utrudnia lub wręcz uniemożliwia rozwój polskich portów- mówili przedstawiciele ZMPSiŚ.
Przedstawiciele Rady Interesantów Portu Szczecin zapoznali posła z działaniami podjętymi w sprawie obniżenia z obecnych 22% do zera stawki VAT na usługi portowe oraz z możliwością ewentualnego obniżenia opłaty za wieczyste użytkowanie terenów portowych z obecnych 3% do 0,3%.


-Jest to sytuacja kuriozalna, w której w portach w Gdyni i Gdańsku stawka za użytkowanie gruntów wynosi 0,3% a w Szczecinie i Świnoujściu 3%. W jednym kraju mamy do czynienia z różną interpretacją prawa – mówili przedstawiciele RIPS.
Przedstawiciele zarządu portu mówili także o konieczności lobbowania na rzecz wpisania Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego do dokumentów Unii Europejskiej oraz o konieczności zintensyfikowania działań rządowych i lokalnych w celu udrożnienia Odry, jako liczącego się w Europie szlaku transportowego. Zwracano uwagę, że Szczecin jako jedyny port bałtycki poza Lubeką ma dogodne połączenie z europejskim systemem śródlądowych dróg wodnych, co stanowi bardzo poważny element przewagi konkurencyjnej szczególnie w odniesieniu do portów niemieckich.

Wojciech Sobecki
rzecznik prasowy

Zdjęcia