Aktualności Budujemy przyszłośćTworzymy historię

Stało się…

Dziś  (5.03.) niemal w samo południe ruszyła maszyna drążąca tunel pod Świną, dla której mieszkańcy Świnoujścia w specjalnym plebiscycie wybrali imię Wyspiarka. Jej wiertło zatrzyma się dopiero po drugiej stronie na wyspie Wolin w trzecim kwartale przyszłego roku.

Do ostatniej chwili trwały próbne rozruchy silników i pozostałych komponentów TBM.

Wcześniej wykonano szyb startowy, drogi dojazdowe, rurociągi doprowadzające i odprowadzające do oczyszczenia tzw. płuczkę wiertniczą. Maszyna przypłynęła do Świnoujścia z dalekich Chin 7 października ub. roku na pokładzie statku Da Chang. Na pobliskim placu czekają już tubingi i pierścienie , które posłużą do obudowy tunelu.

Będzie ich w sumie 785. Wydrążony tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się ponad 10 metrów pod dnem cieśniny. Sama Świna ma tam głębokość 13,5 metra. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce (1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość1780 m. Średnica tarczy wiercącej wynosi ok. 13,46 metra, co można porównać do wysokości czteropiętrowego budynku.

Tunel ma znaczenie strategiczne w kontekście planów rozwojowych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

W skali roku cieśniną poruszają się setki statków do i z portu w Szczecinie, a pływające z dużą częstotliwością promy pomiędzy wyspami Wolin i Uznam na dwóch przeprawach miejskich stwarzały zagrożenie na torze wodnym. Po pogłębieniu toru do 12,5 metra ruch statków będzie jeszcze większy. Problem teraz praktycznie zniknie.

Tunel jest także zwieńczeniem budowy ostatniego odcinka drogi S3, która służy poprawie dostępu drogowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz istotną częścią planu lokalizacji w Świnoujściu głębokowodnego terminalu kontenerowego i dostosowaniem terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego.

Szczecin i Świnoujście to porty o charakterze uniwersalnym. Oba porty ciągle się rozwijają i poszerzają swoją ofertę. Obecnie prowadzony jest największy w ich historii program inwestycyjny o wartości trzech mld złotych. Wszystkie inwestycje prowadzone są w oparciu o najwyższe standardy oraz z poszanowaniem środowiska naturalnego.

Działające na ich terenie przedsiębiorstwa są w stanie obsłużyć każdy rodzaj towaru i każdy typ statku. Oba są najdalej na zachód wysuniętymi polskimi portami morskimi, leżącymi na pograniczu Polski i Niemiec. Usytuowane są na najkrótszej drodze łączącej Skandynawię ze środkową i południową Europą wzdłuż międzynarodowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk wchodzącego w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Porty w Szczecinie i Świnoujściu dysponują dobrze rozbudowanym systemem połączeń z transportem zaplecza lądowego. Poprzez autostrady A11 i A20 skomunikowane są z europejskim systemem autostrad, a poprzez drogę krajową S3 (E-65) z południem Polski, Czechami i Słowacją i dalej na południe Europy. Oba porty mają także dogodne połączenia kolejowe - poprzez odrzańską magistralę łączą się z przemysłowymi ośrodkami zachodniej i południowej Europy.

Port w Szczecinie obsługuje zarówno towary drobnicowe, jak i masowe. Specjalizacją portu jest przeładunek i składowanie kontenerów, wyrobów hutniczych, ładunków ponadgabarytowych, a także papieru i celulozy. Port w Szczecinie jest największym w Polsce centrum przeładunkowym bloków granitowych. Obsługiwane są tu także ładunki masowe suche -  takie jak węgiel, koks, kruszywa, zboże, nawozy oraz ładunki płynne, także te wymagające specjalnych warunków składowania i przeładunku, jak np. smoła.

W porcie w Świnoujściu funkcjonuje jeden z największych w Polsce terminal obsługujący suche ładunki masowe, głównie węgiel i rudę oraz terminal promowy, który jest liderem przewozów promowych do Skandynawii. Na terminalu obsługiwany jest ruch pasażerski, samochodowy i kolejowy. W Świnoujściu powstał także nowy terminal specjalizujący się w przeładunkach towarów rolno- spożywczych oraz terminal LNG, który dostawami z Kataru, USA i Norwegii gwarantuje Polsce bezpieczeństwo energetyczne.

Zdjęcia