Ładunki drobnicowe
Istotną pozycją w ofercie obu portów jest obsługa ładunków drobnicowych przeładowywanych metodą konwencjonalną, także w kontenerach i w systemie ro-ro.
Od lat funkcjonują wypracowane i doskonale sprawdzające się w praktyce ciągi logistyczne na przewóz ładunków drobnicowych m. in.:
-
papieru z Finlandii do Niemiec,
-
papieru z Polski do Anglii
-
bloków granitowych z Afryki Południowej,
-
wyrobów przemysłu drzewnego w relacji kraje skandynawskie na rynek polski i krajów Europy środkowej,
-
wyrobów przemysłu drzewnego z Polski na rynki krajów Europy,
-
wyrobów hutniczych z hut polskich, czeskich, słowackich, niemieckich w eksporcie na cały świat oraz w imporcie z Finlandii,
-
a także innych ładunków tranzytowych do/ z takich krajów jak: Niemcy , Czechy, Słowacja, Austria, Węgry, Włochy a nawet Turcja.
Infrastruktura portowa, zarówno w Szczecinie jak i w Świnoujściu pozwala na obsługę kontenerów i innych jednostek ładunkowych. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu wynosi 200.000 TEU.
W zakresie oferty żeglugowej Szczecin oferuje regularne połączenia żeglugowe do krajów skandynawskich, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Rosji oraz kontenerowe połączenia dowozowe do największych portów bazowych – Hamburg, Bremenhaven oraz Rotterdam. Z kolei ze Świnoujścia oferowanych jest 10 odejść dziennie promów do Szwecji (Ystad i Trelleborg) oraz regularne połączenia żeglugowe do Norwegii.
Oferta drobnicowa portu obejmuje również składowanie, konfekcjonowanie oraz przepakowywanie towarów w tym w Wolnych Obszarach Celnych. Jest to szczególnie ważne dla towarów spoza Unii Europejskiej – mogą być one składowane bez płacenia cła i innych opłat. W Szczecinie ładunkiem najczęściej korzystającym z tej formy są bloki granitowe, ziarno kakaowe, natomiast w Świnoujściu dominują ładunki mrożone.