{html_head_end}

To jest przybliżona wizualizacja wydruku strony. Aby sprawdzić jak strona będzie wyglądała po wydrukowaniu, użyj opcji "Podgląd wydruku" w przeglądarce.

Baltexpo 2021



W dniach 6-8 września 2021 odbyły się w Gdańsku XXI Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO 2021. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście reprezentował Prezes Zarządu, Krzysztof Urbaś.


W panelu nt. inwestycji morskich Prezes K. Urbaś omówił projekty realizowane obecnie w zespole portów Szczecin-Świnoujście, tj.  na terminalu LNG, który po rozbudowie będzie mógł przyjmować największe jednostki, jakie obecnie transportują do Polski gaz – dochodzące do 310 metrów.

Kolejną inwestycją jest rozbudowa terminalu promowego dająca w przyszłość możliwość obsługi transportu intermodalnego oraz największych promów jakie będą pływały po Bałtyku, tj. o długości 240 metrów z linią ładunkową o długości 4,5 kilometra.

– Terminal będzie oddany w sierpniu-wrześniu 2022 roku. W trakcie budowy pojawiły się okoliczności, które pozwoliły rozszerzyć zakres tej inwestycji. Stanowisko będzie pozwalało na nowoczesną obsługę wszystkich jednostek kolejowych w ramach transportu intermodalnego – powiedział Krzysztof Urbaś. Dodał, że do terminalu poprowadzą dwa tory kolejowe. Zamówione są już także jednostki do rozładunku wagonów.

– Projekt był robiony cztery lata temu. W międzyczasie wiele na rynku się zmieniło, musieliśmy więc zmienić także projekt, by kupić najbardziej nowoczesne jednostki, które mają znacznie większy nacisk na oś. Trzeba pamiętać, że wymagały one przeprojektowania placów i dróg, po których będą się poruszać – dodał prezes.
Jedną z najważniejszych inwestycji dotyczących portów w Świnoujściu i Szczecinie jest pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra. Z tą inwestycją integralnie powiązane są dwie inwestycje, które realizowane są w Szczecinie przez ZMPSiŚ SA, w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego.

Po przebudowie Kanał na całej długości będzie miał 200 m szerokości. Pojawią się też dwa nowe nabrzeża – Norweskie i Duńskie. Otworzy to 150 ha terenów na Ostrowie Grabowskim na cele portowe. Z kolei w ramach inwestycji kolejowej poprowadzone będą dwa tory o długości 785 metrów, co pozwoli na wtoczenie składów kolejowych bez konieczności ich rozformowania.

Drugie miejsce to Basen Kaszubski, tradycyjny obszar ładunków masowych. Tam również pojawią się nowe nabrzeża i tereny do składowania ładunków.

– Pogłębienie pozwoli w pełni konkurować operatorom Portu Szczecin z pozostałymi portami polskimi i innymi portami na Bałtyku – mówił Prezes Urbaś, zaznaczając, że po zakończeniu inwestycji do portu będą mogły zawijać statki nawet dwukrotnie większe niż obecnie. Zdradził także, że niektórzy operatorzy już teraz mówią o tym, że inwestycja powinna już od samego początku przynieść wzrost przeładunków o około 50 procent.

Prezes wspomniał też o projekcie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Ten ma być zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG. Zgodnie z projektem, port i tereny składowania kontenerów mają znaleźć się na pirsie. Ładunki mają wyruszyć w głąb kraju dzięki nowym drogom dojazdowym, inwestycji kolejowej, a także żeglugą śródlądową. Do planowanego terminala będą mogły zawijać największe statki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Inwestycja umożliwi jednoczesną obsługę dwóch jednostek do 400 metrów długości i jednej do 200 metrów.

– Nawet gdyby samo pogłębienie musiało poczekać, to poszerzenie toru do 500 metrów będzie niezbędne. Rozbudowa terminala LNG i nabrzeży w Porcie Szczecin spowoduje dużo większy ruch statków o dużym zanurzeniu – zauważył Zdanowicz. – Przy obecnych cenach poszerzenie do 500 metrów przy obecnej głębokości to nie jest duża inwestycja w skali tego, co robimy. Samo poszerzenie to kwota „tylko” 100 mln. Natomiast pogłębienie do 17 metrów to już kwota ponad 3 mld złotych – wyliczył.

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podał także najbardziej aktualne statystyki przeładunkowe portów – stan na godzinę 7 rano 7 września 2021 wynosił 22 mln 701 tys. ton przeładowanych ładunków, co stanowi 10,3 proc. więcej niż w ubiegłym roku tego samego dnia. – Co najważniejsze, jest to 4 procent więcej niż w roku 2019. To jest realny wzrost, który nas interesuje. Wszystko idzie w dobrym kierunku. Duże podziękowania dla operatorów, którzy działają w portach Szczecin i Świnoujście, bo to ich zasługa.

Podczas targów obecne było także stoisko informacyjno-promocyjne ZMPSiŚ SA.