{html_head_end}

To jest przybliżona wizualizacja wydruku strony. Aby sprawdzić jak strona będzie wyglądała po wydrukowaniu, użyj opcji "Podgląd wydruku" w przeglądarce.

Dni portu w szkole, czyli portowy program edukacyjny



25 placówek oświatowych, w tym szkoły podstawowe i przedszkola z województwa zachodniopomorskiego objętych zostało w bieżącym roku szkolnym portowym programem edukacyjnym pod nazwą „Dni portu w szkole. To autorski projekt realizowany przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Obejmuje on cykl prelekcji wśród dzieci i młodzieży poświęconych funkcjonowaniu portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz ich znaczeniu dla regionu, kraju i świata.


„Dni portu w szkole” zostały wymyślone w 2017 roku. Cel projektu był wieloobszarowy. Z jednej strony chodziło bowiem o zapoznanie dzieci i młodzieży, ale nie tylko, bo także studentów i mieszkańców regionu ze specyfiką portu, czynnościami jakie się w nich wykonuje i zawodami portowymi, z drugiej natomiast chodziło o podkreślenie znaczenia gospodarczego portów w skali regionalnej, jak również ogólnokrajowej i na rynku światowym.

W minionych latach 2017-2020, w ramach 400 godzin lekcyjnych blisko 2000 uczniów zdobywało wiedzę na temat pracy portu. Zakres programu obejmuje całe województwo zachodniopomorskie.

Zarząd Portu nie narzuca formy realizacji programu, liczy w tym względzie na kreatywność współpracujących placówek. Dostarcza oczywiście niezbędnik wiedzy portowej, czyli bazę portowych wiadomości, które należy przekazać podczas lekcji, czy też dedykowanych spotkań.


Ten rok z uwagi na pandemię i zdalne nauczanie stanowił dla współpracujących placówek dodatkowe wyzwanie. Jednak pomimo to szkoły i przedszkola poradziły sobie znakomicie. Dzieci na bazie zdobytej wiedzy portowej uczestniczyły w licznych konkursach plastycznych, literackich, przygotowano nawet folder z zawodami portowymi. W pracach widać było także rękę rodziców, co jest dodatkowym walorem portowego programu, morska edukacja rodzin. Oczywiście nie mogło zabraknąć ściennych gazetek szkolnych z portem w roli głównej. Jednym słowem katalog działań był bardzo różnorodny. Szczególnie ważnym jest fakt, że dzieci były bardzo zainteresowane wiedzą o porcie, wyrazem czego było duże zainteresowanie konkursami o tematyce morskiej i portowej, które organizowały placówki. Kto wie, być może ta ciekawość pozostanie z nimi na zawsze i dołączą do społeczności portowej wybierając zawód związany z branżą morską i portową.

Oto utwory nagrodzone w konkursie literackim zorganizowanym w ramach programu „Dni portu w szkole” w SP w Gardnie:


Gdzie biały żagiel wśród błękitnej fali,
Widać wyraźnie chociaż z oddali.
Tam właśnie cumują dumne jednostki,
To przystań bezpieczna, to piękny port morski.
Statki handlowe i pasażerskie,
malutkie jachty oraz te wielkie,
każdy tu właśnie kończy swój bieg,
gdzie fala uderza o morski brzeg.
Ewa Kowalska kl. 3b

Cztery porty
Gdańsk i Gdynia blisko siebie,
Statek morski do nich wpłynie,
Załaduje coś na siebie,
I wpłynie po godzinie.
Potem zmierza do Szczecina,
Załadować kontenery,
W Świnoujściu coś dołoży,
I opuści porty cztery.
Lena Olszówka kl. 2b

Pędzi statek po wodzie,
niczym lokomotywa,
z jednego portu odpływa,
a do drugiego wpływa.
Bandera na maszcie powiewa,
A wiatr cicho melodię śpiewa.
Filip Nowak kl. 2b

Rymowanka o porcie
W oddali statki widać,
wnet do portu będą wpływać,
piękne, duże, kolorowe,
pasażerskie, towarowe.
Tutaj statki przypływają,
Załadunki mają i odpływają.
Kacper Urbańczyk kl. 2a

Spacer po porcie
Idę i widzę z oddali,
Światło latarni morskiej się pali.
Podchodzę bliżej i się wyłania,
majestatyczny port morski wszystkim się kłania.
Statki wpływają,
do brzegu przybijają.
Ze statku wychodzi kapitan,
Za nim marynarz, którego serdecznie witam.
Idę więc dalej i oczom mym
Ukazuje się kolejnego statku dym.
Jest coraz mniejszy, znika między falami
wypłynął już z portu niesiony morskimi prądami.
Martyna Olech kl. 3b